Illinois
08 August 2017
Reporter: Barney Dixon

US right to indict KickAss Torrents founder


The US government was right to indict Artem Vaulin, the founder of peer-to-peer file sharing site KickAss Torrents, a US judge has ruled.

Judge John Lee of the US District Court for the Northern District of Illinois rejected Vaulin’s motion to dismiss on 4 August, ruling that the indictment related to making copyright works available can stand.

Vaulin was arrested in Poland in July last year and charged with committing several acts of criminal copyright infringement and conspiring to launder money through his operation of KickAss Torrents, which distributed more than $1 billion worth of illegal content. The US has since attempted to extradite him.

Vaulin filed the motion to dismiss the lawsuit, but the US government argued that because Vaulin is a fugitive and refuses to appear in court, the motion should be declined under the fugitive disentitlement doctrine.

The doctrine provides that the fugitive from justice may not seek relief from the judicial system whose authority he or she evades.

Judge Lee agreed with the US government’s assertions that Vaulin’s motion was invalid under the doctrine, however, “for the sake of judicial efficiency”, Lee also dismissed the case on its merits.

Among other things, Vaulin had claimed that the indictment failed to adequately allege criminal infringement in the US and that it improperly seeks to charge him for extraterritorial infringement that cannot be prosecuted under the US Copyright Act.

Judge Lee agreed that the Copyright Act does not apply extraterritorially, but said that the core theory underlying the indictment is that Vaulin “aided, abetted, and conspired with users of his network to commit criminal copyright infringement in the US”.

KickAss Torrents ranked 69th as the most frequently visited website on the internet, with more than 50 million unique visitors per month.

Though the website has since been taken down and blocked in Europe and the US, various versions of it are still available through alternative domains and the TOR VPN network.

The website’s net worth was estimated at more than $54 million and has cost copyright owners more than $1 billion, according to the US Department of Justice.

More news
The latest news from IPPro The Internet
Join Our Newsletter

Sign up today and never
miss the latest news or an issue again

Subscribe now
Sci-Hub holds more than two thirds of all scholarly articles
16 August 2017 | | Reporter: Barney Dixon
Academic pirate website, Sci-Hub contains nearly 69 percent of all 81.6 million scholarly articles, which rises to 85 percent for those published in closed access journals
Verizon takes eight
16 August 2017 | Geneva | Reporter: Barney Dixon
Verizon has laid claim on eight parked domains after a World IP Organisation Arbitration and Mediation Centre panel found the original registrations to be bad faith
Virgin reclaims Atlantic domain
15 August 2017 | Geneva | Reporter: Barney Dixon
Virgin Enterprises has reclaimed an infringing domain name after the original registrant tried to extort the company for money
Trump fires forward in China IP investigation
15 August 2017 | Washington DC | Reporter: Barney Dixon
US President Donald Trump has signed a memorandum asking the US Trade Representative to examine whether China should be investigated for alleged intellectual property malpractice
Trump to give green light for China IP investigation
14 August 2017 | Washington DC | Reporter: Barney Dixon
US President Donald Trump is to sign an executive memorandum authorising the US Trade Representative to examine China’s allegedly “unfair” intellectual property practices
Take-Two scores slam dunk in NBA case
14 August 2017 | New York | Reporter: Barney Dixon
The maker of the NBA 2K video game series, Take-Two, has won the dismissal of statutory damages of as much as $150,000 per copyright infringement in its legal battle with Solid Oak Sketches
Daily Mail recovers copycat domain
14 August 2017 | Geneva | Reporter: Barney Dixon
Associated Newspapers, owner of tabloid the Daily Mail, has recovered a “confusingly similar” domain name